پتانسیل‌های پیشگیری از سرطان توسط زیره!!

پتانسیل‌های شیمیایی پیشگیری از سرطان زیره سبز 2.5 و 5 درصدی در برابر تومورزایی ناشی از بنزو (α) پیرن در پیش‌معده و تومورزایی ناشی از 3-متیل کولانترن (MCA) در دهانه رحم در موش‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

زیره باعث مهار قابل توجه تومور معده می شود.

اثر بر روی آنزیم‌های فاز I و فاز II متابولیزه‌کننده سرطان‌زا/کسنوبیوتیک، آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی و پراکسیداسیون لیپیدی در کبد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سیتوکروم P450 و سیتوکروم b5 به طور قابل توجهی توسط زیره غذایی افزایش یافتند.

فاز دوم آنزیم گلوتاتیون-S-ترانسفراز (GST) توسط زیره افزایش یافت،  قیمت زیره سیاه اسیاب در حالی که فعالیت های خاص سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و کاتالاز به طور قابل توجهی افزایش یافت.

پراکسیداسیون لیپیدی توسط زیره مهار شد، که نشان می‌دهد پتانسیل شیمیایی پیشگیری از سرطان زیره سبز را می‌توان به توانایی آن در تعدیل متابولیسم سرطان‌زا نسبت داد.

اثر زیره سبز (C. cyminum؛ رژیم غذایی 1.25 درصد به مدت 32 هفته) بر سرطان روده بزرگ در موش های صحرایی با استفاده از 1،2-دی متیل هیدرازین (DMH) s.c مورد مطالعه قرار گرفت.

20 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن (15 دوز، در فواصل هفتگی).

نتایج نشان داد که زیره باعث سرکوب سرطان کولون در حضور DMH پروکارسینوژن می شود.

دفع اسیدهای صفراوی مدفوع و استرول های خنثی به طور قابل توجهی در موش های زیره سبز + DMH تجویز شده افزایش یافته است.

کلسترول و فعالیت ردوکتاز 3-هیدروکسی-3-methylglutaryl-CoA در موش های تحت درمان با زیره + DMH کاهش یافت.

زیره مصرف شده تولید شده از صنعت آیورودا از نظر پتانسیل غذایی آن از نظر آنتی اکسیدان (از نظر رادیکال 2،2-دیفنیل-1-پیکریل-هیدرازیل هیدرات [DPPH])، ضد دیابت (از نظر مهار بهتر α-آمیلاز) مورد ارزیابی قرار گرفت.

فعالیت جذب گلوکز در سلول های L6) و خواص ضد سرطانی (از نظر توقف چرخه سلولی و القای آپوپتوز در سلول های سرطانی کولون HT29) و در مقایسه با زیره خام.

نتایج نشان داد که فرمولاسیون مواد غذایی مغذی ساخته شده از زیره مصرف‌شده می‌تواند نقش مهمی در قیمت زیره خشک پیشگیری یا مدیریت بیماری‌های دژنراتیو داشته باشد.

از دانه های زیره به طور سنتی برای درمان اسهال استفاده می شود.

بعصاره آبی دانه زیره سبز (100، 250 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم) در برابر اسهال در موش های صحرایی آلبینو القا شده با روغن کرچک مورد بررسی قرار گرفته است.

عصاره مهار قابل توجهی در فراوانی اسهال، تاخیر در زمان اجابت مزاج، ترشح مایع روده و رانش روده به صورت وابسته به دوز نشان داد.

فیبریلاسیون α-سینوکلئین (α-SN) یک فرآیند حیاتی در پاتوفیزیولوژی چندین بیماری نورودژنراتیو، به ویژه بیماری پارکینسون است.

مطالعه ای بر روی اثرات بازدارنده اسانس C. cyminum بر فیبریلاسیون α-SN نشان داد که ترکیب طبیعی کم فراوان، کومینالدئید می تواند فیبریلاسیون α-SN را تعدیل کند، که نشان می دهد چنین آلدئید فعال طبیعی می تواند کاربردهای درمانی بالقوه ای داشته باشد.

  • منابع
  1. Cumin (Cuminum cyminum) and black cumin (Nigella sativa) seeds: traditional uses, chemical constituents, and nutraceutical effects
  • تبلیغات
  1. زعفران سرگل چیست؟ + قیمت خرید زعفران سرگل
  2. خرید بادام زمینی تازه + قیمت عالی با کیفیت تضمینی
  3. خرید رنگ مو فانتزی + قیمت عالی با کیفیت تضمینی
  4. خرید جدیدترین انواع انجیر خشک سفید